Saturday, February 21, 2009

Daghai tetap daghai

Kalu lah kita pi di kandang babi, katakanlah, di negeri sembilan dan ambik sekoq babi dan bawak babi tu pi ke New York ka, Itali ka, Paris ka, Tokyo ka dan jumpa dengan pakar bedah plastik yang terbaik di dunia dan bagi dia melalui pembedahan yang paling extensive dan kemudian kita bawak pulak babi tu pi jumpa dengan pakar solekkan yang paling dasyat di dunia yang buleh buat badak ayaq tukaq wajah jadi Angelina Jolie, adakah babi itu akan bertukar jadi manusia?

Jawapan dia tentulah tidak. Babi kalau dibuat apa-apa transformasi tetap babi jugak. Binatang itu tetap haram di sisi Islam. Kita tak buleh pegang, kita tak buleh makan, kita tak buleh guna kulit dia dan kita tak buleh buat apa-apa keuntungan dengan dia. Menatang tu tetap babi.

Lani kita tengok kita punya BPR yang umum tahu memang bacoi, tak dak teloq, hanya tau ambik tindakan kat pegawai-pegawai rendah,;yang hanya tau tangkap orang yang rasuah beberapa ratus ringgit atau beberapa ribu ringgit atau beberapa belas ribu ringgit atau beberapa puluh ribu ringgit, dan kita tengok transformasi yang dilaluinya. Daripada ACA dalam Bahasa Inggerisnya badan ini telah bertukaq menjadi MACC. Daripada 3 huruf dah jadi 4 huruf, daripada hanya sebuah agency telah menjadi sebuah commission.

Adakah BPR sudah berubah? Adakah BPR sudah mula ada taring? Adakah BPR sudah ada teloq? Adakah BPR sudah hudup pucuknya? Adakah BPR sudah menjadi jantan dengan transformasi ini?

Jawapannya jelas kita lihat dengan kes, politik di Kedah di mana laporan tidak diendahkan. Jawapannya dapat kita lihat di Selangor di mana lembu dan kereta menjadi bahan.

Maaf tuan-tuan dan puan-puan MACC masih lagi tak bertaring, masih lagi tak berteloq, masih lagi mati pucuk dan masih lagi darai.

2 comments:

cakapaje said...

Salam Cikgu,

Cerita sebenarnya yang cek dapat dari oghang tertentulah, pegawai depa yang pertengahan dan bawah buat keghja betui. Yang tak betui tu, tu ha, yang dok lapisan ateh. Kemdian, bila bawak pi kat AG (bukan Alor Gajah no), si AG pulak buat muka seposen je. Apapun, langsung takdak kredibiliti di kacamata oghang ghamai.

Kata Tak Nak said...

Shah,
Memang betoi, yang bawah ni terpalik dek perbuatan anak-anak haram yang besaq tu. Sepatotnya, yang bawah ni ambik pistol tembak saja boss-boss depa yang tak guna suku duit tu.

 

Design by Amanda @ Blogger Buster